Lena Anderssen

Lena Anderssen er blevet kaldt skræmmende ærlig og en dybfølt, poetisk melankoliker. Der er ingen tvivl om, at hun skriver sange fra de inderste sider af sig selv. Lena er historiefortæller, og den nødvendighed og tyngde, der gennemsyrer hendes tekster, komplimenteres på smukkeste vis i let tilgængelige melodier og lækre, håndspillede indie-pop produktioner. Resultatet er sange, der har fundet vej til hjerterne hos fans over hele verden, og til amerikanske serier som Scrubs, Fecility og Nikita. 

Website
Facebook
Twitter

Et ubeskrevet blad kan man ikke kalde færøsk / canadiske Lena Anderssen i dansk sammenhæng. Pladen ”Letters From The Faroes” fra 2012 fik særdeles flotte anmeldelser – også internationalt. I Danmark blev den kåret som ”Ugens Album” på P4, og på Færøerne, hvor Lena har boet de seneste år, løb den med prisen for ”Årets Album”.

Opfølgeren ”Eagle In the Sky” udkom i 2016 og har ligeledes fået en flot modtagelse i både Danmark og på Færøerne.  Lena Anderssen vandt ialt fire Faroese Music Awards, bla. “Årets Album”, og pladen nåede en 3. plads på iTunes Album Chart i Danmark. Tre af sangene “Eagle In The Sky”, “Good Girls” og “On the Bright Side” har været i massiv rotation på DR P4,  ligesom pladen har fået nogle flotte ord med på vejen af anmelderne.  Endelig nominerede Just Plain Folk Awards i USA Lena i 10 kategorier i 2017.

I 2018 fortsatte den færøsk-canadiske sanger og sangskriver sin kompromisløse musikalske rejse på et kommende album, der blev indspillet i Los Angeles med den engelske legende Geoff Emerick, få måneder før hans pludselige død i oktober 2018. Var albummet Revolver med The Beatles Geoff Emericks første som chief engineer, så er Lena Anderssens kommende album State of the Land hans svanesang – det sidste album med den 72-årige engelske gentleman bag mixerpulten.

Geoff Emerick, der – udover sit arbejde med the Beatles og Paul McCartney –  i løbet af sine lange glorværdige karriere arbejdede med artister som Kate Bush, Elvis Costello og Art Garfunkel, havde hørt “Eagle in the Sky”, og sagde på det grundlag ja til at arbejde med det nye album.

Grundsporene til “State of the Land” blev indspillet i studiet LAFX i Los Angeles i foråret 2018. Udover sin producer og partner Niclas Johannesen, havde Lena bassisten Jóhannus á Rógvu Joensen med fra Færøerne og tre amerikanske musikere var også med på indspilningerne: Matt Chamberlain på trommer (Bob Dylan, Fiona Apple, Bruce Springsteen), Matt Rollings på tangenter (Willie Nelson, Mark Knopler, Kris Kristofferson) og Jon Sosin på guitar, (Melissa Etheridge, Lukas Graham). Endelig medvirker den amerikanske folk artist Matt The Electrician på to af pladens numre. De første to singler fra albummet, titelnummeret “State of the Land” og ørehængeren “Aimee”, er udkommet til flotte omtaler særligt i England, Tyskland og USA, så der er store forventninger til den kommende plade.

Et par anmelder udpluk:’

Late Night Show – BBC ULSTER
“Something that always attracts me to a songwriter is just singing from the heart. Just that raw, emotional honesty – autobiographical almost as well in a way – and there´s just something about her voice – just beautiful”
(Eve Blair, Nov. 19th 2020)

Come Here Floyd (US)
“Lena’s unmistakable breath of fresh air vocals brings you some solace, a piece of the peace you’d looked for today.”
(Nov. 6th 2020)

The Bucket Playlist (UK)
“a gorgeous, reflective song with a massive, hooky chorus about being in limbo.” (Sara Seddon, Nov. 6th 2020)

Vinyl Chapters (UK)
“The track builds on a folky-indie base, rolling towards a chorus that lifts the mood and raises the spirits. This is exactly the kind of track we need in these troubled times, with Lena’s vocals the perfect mix of authority and fun that really come alive in the chorus. A bright guitar solo finishes the track nicely and makes sure, by the end, you’ll have a big smile on your face.”
(Jamie Parmenter, Nov. 6th 2020)

Musikfreitag (DE)
“Von den Färöern, in Kanada aufgewachsen, bringt die wunderbare Sängerin & Songwriterin Lena Anderssen einen nordischen, herzlichen Charme mit, den man mit dem Musikvideo zu ihrer neuen Indie-Single „Aimee“ erleben kann”
(Nov. 6th 2020)

Three Chords Country (UK)
“Aimee is an upbeat, almost euphoric throwback to some of Fleetwood Mac’s classics.  Anderssen has a unique, light and lilting vocal style which lends itself tremendously to her brand of Americana-rock, and the song itself – although written and recorded back in 2018 – feels somewhat timely.” (Oct. 29th 2020)

GAFFA ****
 “En usædvanlig instrumentering, blandt andet, tilføjer det nord-atlantiske, melankolske univers nogle strejf af afrikansk/nordamerikansk/mexicansk livsglæde, som på organisk, troværdig vis giver udtrykket som helhed en international dimension. Mørket bliver oplyst. Og Anderssens talent – både for at skrive og performe – foldes ud – i enkelte numre endog med fin back up fra et symfoniorkester og et børnekor. Det hele er stort, ambitiøst og godt gennemført.”
(Ivan Rod, March 9th 2016)

Muzeek

“Den for mig ukendte af de tre færøske sangerinder, Lena Anderssen, var hende, jeg faldt allermest for ved den havfrue-koncert. Nåja de to andre kendte jeg i forvejen, jeg er stadig stor fan af Eivør, Gudrun ved jeg ikke, hvor er blevet af. Men Lena trådte frem på scenen med en sødme, en bitter sødme, en styrke og inderlighed over i retning mod store kvindelige amerikanske sanger-sangskrivere, Edie Brickell, Patty Griffin, Shawn Colwin, Stevie Nicks fra Fleetwood Mac…og Joni Mitchell. Som jo ikke er amerikaner, men fra Canada ligesom, viste det sig, delvist Lena Anderssen.”  (Jawbreak Joe, March 24th 2016)

Liverpool Sound & Vision *****

If an album can move you to tears, if the sentiment in a written sentence can catch your breath and make and make you stutter as you hold your arms tight against yourself, then the artist truly has exposed their heart and released it into the wild of hopeful appreciation. In tracks such as Sorry I Made You Cry, Oh Brother With The Broken Wing, This Life, Forever With You and the story behind Class Picture, Lena Anderssen and Niclas Johannesen capture life at its most raw, most pleasurable and at its most gracious and it is like the Eagle, noble and above the pettiness of the Earth below.

(Ian D. Hall, April 25th 2016)